vroeger opstaan energieker maakt

Hoe vroeger opstaan je energieker maakt

Het zit hem in hoe jij jouw ochtend vult, niet in hoeveel eerder je opstaat. Ikzelf ben echt een ochtendmens en ik krijg energie van de ochtend en sta er gerust eerder voor op. Vandaag deel ik mijn tips over hoe vroeger opstaan je energieker maakt en daarnaast deel ik twee fantastische boekentips met je.

Ik ben een echt ochtendmens en ik krijg energie wanneer ik merk dat ik om 10:00 uur al een heleboel werk heb verzet. Het vroege opstaan is voor mij ook een leidraad hoe het met mij gaat en of ik nog happy word van hetgeen wat ik doe. Normaliter spring ik mijn bed uit en kijk ik uit naar hetgeen wat me die dag te wachten staat. Blijf ik in bed liggen, snoozen of wordt mijn wekker steeds later gezet, dan moet ik toch eens kritisch naar mijn daginvulling gaan kijken. Het is overigens oké om deze dagen er tussen te hebben zitten, maar wanneer dit bij mij een langere periode duurt, moet ik toch eens gaan nadenken. Dit heb ik overigens onlangs ook weer eens gedaan en uiteindelijk heb ik het besluit genomen om ontslag te nemen.

Waarom zou je eerder opstaan?

Tja, waarom zou je eerder opstaan? Ik kan je vertellen dat het mij ontzettend veel rust en energie geeft als ik op tijd op sta. Dit hoeft absoluut niet om 6 uur te zijn, 20 minuten maken al een wereld van verschil. Waarom jij eerder op gaat staan, bepaal jij helemaal zelf. Ga eens voor jezelf na wat eerder opstaan voor jou zou kunnen betekenen en bepaal voor jezelf waar jij energie van krijgt. Dit kan van alles zijn: een meditatie of een stuk wandelen in de ochtend, een boek kunnen lezen of het huis opruimen voordat je gaat werken, 1.000 woorden schrijven aan je boek voordat jouw werkdag begint. En wat levert dit jou vervolgens op? Denk aan meer energie, een rustige opstart, eindelijk kunnen werken aan jouw persoonlijke doelen. De grote waarom is jouw motivatie om iedere ochtend op een bepaalde tijd uit bed te komen.

Jouw ochtendroutine, jouw motivatie

Jouw ochtendroutine is jouw motivatie om jouw bed uit te komen. Het gaat er niet om hoeveel eerder je opstaan, maar hoe je vervolgens die momenten invulling geeft. Bedenk vooraf hoe jouw ochtend eruit gaat zien, zodat je gemotiveerd bent om jouw bed uit te komen. De motivatie waar we zojuist al over spraken. Probeer jouw ochtenden zo in te delen dat je de volgende ochtend ook weer uit bed wilt springen. Beloon jezelf bijvoorbeeld met een lekker ontbijt (en wees slim: bereid deze ‘s avonds voor of zorg dat alle spullen al op het aanrecht staan, zo verloopt je ochtend nog meer ontspannen).

Hoe vroeger opstaan je energieker maakt?

Het zit hem in hoe jij jouw ochtend vult, niet in hoeveel eerder je opstaat. Jouw motivatie en de invulling zorgen ervoor dat jij energieker wordt. 20 minuten eerder opstaan kan al een wereld van verschil zijn en dit maakt overigens niet veel uit voor de rest van jouw dag. Wellicht 20 minuten eerder naar bed, zodat je wel jouw slaapdoel haalt, maar voor de rest is het géén belemmering.

Boekentips

Er zijn twee boeken die mij enorm hebben geholpen bij deze inzichten en het creeren van een fijne ochtendroutine voor mijzelf. Deze twee boeken raad ik je ook zeker aan om eens te lezen als jij meer wilt weten over productieve en energieke ochtenden. De boeken zijn: Dear Good Morning – De Succesformule om wél iedere ochtend fit en energiek op te staan van Lienke de Jong en Miracle Morning – 6 gewoontes om je leven succesvoller te maken voor 08:00 uur van Hal Elrod.

Vroeger opstaan maakt mij energieker, doordat ik alle tijd heb in de ochtend om te doen waar op dat moment mijn behoeften liggen. Lezen, alvast werk verzetten of werken aan mijn persoonlijke doelen. 

Hoe ziet jouw ochtendroutine eruit en hoe laat sta jij op?

5 Comments

  • Reply
    Ilona Wielinga
    december 13, 2021 at 15:12

    Het opstaan gaat de laatste tijd niet zo soepel doordat de nachten niet geweldig zijn, maar over het algemeen ben ik wel echt een ochtendmens en zijn mijn ochtenden ook wel echt het productiefst.

  • Reply
    Naomi
    december 13, 2021 at 17:19

    Heel erg boeiend dit. Ik ben nooit een ochtendmens geweest, maar merk steeds meer dat ik het fijn vind als ik ‘s morgens al veel kan doen. Maar ja, vroeg opstaan helpt dan inderdaad;). Ik heb mezelf dat de laatste jaren aangeleerd en ben vooral blij dat met de tijd die dan ‘s middags ‘overblijft’ voor leuke dingen.

  • Reply
    Suzanne Elisa
    december 13, 2021 at 18:46

    Heel erg herkenbaar! Ik heb vaak ‘s middags het gevoel dat ik nog zeeën van tijd heb, juist doordat ik (de vervelendste) taken al in de ochtend heb gedaan.

  • Reply
    Karin
    december 19, 2021 at 21:59

    Poe ik ben totaal geen ochtendmens, en als ik meteen moet opstaan dan krijg ik het idee dat ik de hele dag niet goed wakker ben en kost alles 100x zoveel energie. Ik merk ook dat mijn brein het lekkerste/hardste werkt in de namiddag/avond, en als ik dan moe ben omdat ik zo vroeg ben opgestaan, vind ik dat ontzettend jammer van m’n tijd. Ik heb heel lang van alles geprobeerd om eerder te moeten opstaan, omdat je snel bestempeld wordt als ‘lui’ en omdat de samenleving best wel gefocust is op ochtendmensen, maar inmiddels weet ik gewoon dat ik lekker m’n uurtjes slaap moet pakken en de rituele moet volgen waarbij ik het beste in m’n vel zit 🙂

    • Reply
      Suzanne Elisa
      december 20, 2021 at 08:56

      Goed dat je dit van jezelf weet! In de avond plof ik liever op de bank, waardoor ik het echt moet hebben van de ochtenden en middagen, omdat ik dan op mijn productiefst ben. Zo verschillend kan een mens zijn.

    Leave a Reply