Het verschil tussen willen en moeten

Altijd heb ik het idee gehad dat alles moet. Ik moet dit, ik moet dat en zo ga ik soms mijzelf voorbij. In de periode dat ik onder begeleiding was bij een psycholoog, ben ik hiermee aan de slag gegaan en daarna juist nog veel meer. Ik heb geleerd hoe ik onderscheid kan maken tussen die twee en hoe ik hier het beste mee om kan gaan.

Het verschil tussen willen en moeten

Voor mij is het verschil tussen willen en moeten altijd heel duidelijk geweest, maar toch luisterde ik hier niet naar. Het verschil ligt hem in het gevoel wat jij erbij hebt, maar daarnaast ook prioriteit. Sommige dingen moeten echt, je moet een keer boodschappen doen (of dit nu bestellen is of een uitstapje naar de supermarkt), maar het moet. Je kunt jezelf namelijk niet laten verhongeren. Daarnaast zijn er ook een heleboel dingen waarvan ik denk dat ik ze moet, omdat anderen dit van mij verwachten. Hier sta ik zelf alleen niet achter, ik wil het eigenlijk niet, maar ik moet het voor mijn gevoel.

Het is hierin belangrijk om onderscheid te maken in de prioriteit van een taak en of het idee van moeten vanuit jouzelf of anderen komt. Wanneer het vanuit anderen komt, kun je nagaan of het wel passend is bij jou en of het dus ook echt moet.

Willen en moeten in mijn agenda

Willen en moeten uit zich heel erg bij mij in mij planner. Voordat de week begint, schrijf ik alle taken op die ik moet doen. Ik schrijf op wat ik voor school moet doen, welke blogposts ik moet schrijven, welke foto’s er gemaakt moeten worden en andere taken die moeten gebeuren. Moeten, moeten en moeten. Sommige taken zijn inderdaad belangrijk en moeten ook gebeuren; bijvoorbeeld een verslag van school waar een deadline aan gebonden zit. Andere taken zijn helemaal niet zo belangrijk en horen eigenlijk niet onder de noemer ‘moeten’  te vallen. Wanneer ik mijn lijstje aan het einde van de week niet volledig heb afgekregen, baal ik enorm!

Dit moet anders!

Ik baalde dus enorm wanneer ik mijn taken niet af had. Toch heb ik gemerkt dat ik nooit in de knoei kwam met deadlines. Ik probeerde namelijk zoveel mogelijk te doen en de taken die ik niet had gedaan, leken mij niet te belemmeren. Achteraf waren dit vaak taken die niet perse moesten, maar die ik graag zou willen. Bijvoorbeeld het uitzoeken van mijn kookboeken, het wassen van mijn zomerjassen of het schrijven van een blogpost over een bepaald onderwerp. Toch bleef ik balen als ik naar mijn agenda keek.

Toen besloot ik dat ik twee lijstjes in mijn agenda ging zetten; een lijstje met taken die moeten en een lijstje met taken die ik wil doen. De taken die op mijn lijst van moeten staan, plan ik ook in in mijn agenda. Op die manier weet ik dat deze taken gedaan worden en ik de deadline ook zeker haal. De taken die ik graag wil doen, bijvoorbeeld het schrijven van een blogpost, bind ik niet aan een dag of tijdstip. Ik kijk gedurende de week hoe ver ik kom en gebruik mijn extra tijd voor dat lijstje.

Moet ik dit doen? Ik heb gemerkt dat ik ook heel vaak taken op mijn lijstje heb staan die helemaal niet voor mij bedoeld zijn. Daarnaast zijn er ook veel taken die ik uit handen zou kunnen geven of die ik samen met iemand kan doen, waardoor het minder tijd en energie kost. Ook dit ben ik steeds meer gaan toepassen en het werkt!

Deze manier zorgt ervoor dat ik niet het idee heb dat ik faal wanneer ik niet mijn hele to-do lijst af krijg en ook niet hoef te stressen over deadlines die eraan komen.

Hoe ga jij om met willen en moeten?

18 Comments

  • Reply
    Mei Qi
    november 12, 2019 at 07:01

    Wat mooi geschreven. En ik ben het helemaal met je eens!

  • Reply
    Romy
    november 12, 2019 at 23:46

    Wat goed dat je hierin bewust onderscheid bent gaan maken! Heel waardevol inderdaad, omdat je best snel de neiging kunt hebben om jezelf bepaalde moetjes op te leggen die eigenlijk geen “moetjes” zijn. Jouw idee van twee lijstjes maken is inderdaad wel een goede. Daarmee worden de dingen die niet per se moeten, meteen al wat minder een verplichting.

    • Reply
      Suzanne Elisa
      november 19, 2019 at 15:22

      Dankjewel. Inderdaad! Nu ook nog belangrijk dat je jezelf hier aan houdt. Ik merk bijvoorbeeld dat ik liever aan een blogpost werk dan bijvoorbeeld een verslag voor school wat al een tijdje op mijn lijstje staat.

  • Reply
    Darina
    november 13, 2019 at 07:17

    Heel goed om hier een onderscheid in te maken. Lijstjes maken is altijd een goed idee en zo kun je beter prioriteren.

  • Reply
    Silke
    november 13, 2019 at 10:12

    Heel mooi geschreven. Ik had dit gevoel ook heel erg bij mijn vorig werk, en kreeg er geen begrip voor. Nu heb ik veel meer rust!

  • Reply
    Marloes
    november 13, 2019 at 15:02

    Wat heb je dit goed geschreven, en helemaal waar 🙂

  • Reply
    Rosanne
    november 14, 2019 at 09:54

    Wauw ik ben het hier zo erg mee eens! Ik zou dat ook eens moeten doen een moeten en willen lijstje maken. Ik denk dat ik hierdoor veel mee rust krijg in mijn hoofd.

  • Reply
    Marlous
    november 15, 2019 at 18:43

    Herkenbaar, ik kan ook vrij streng zijn voor mezelf en de lijn tussen willen en moeten is vaak vrij dun voor mij.

    • Reply
      Suzanne Elisa
      november 19, 2019 at 15:27

      Bij mij is dat ook altijd zo geweest. Mijn blog staat nu bijvoorbeeld ook bij willen (het liefst schrijf ik drie blogposts per week), maar ik merk dat ik dit maar al te graag wil doen en het daarom ook stiekem tussendoor nog doe, terwijl mijn ‘moeten’-lijstje nog niet af is..

  • Reply
    Giovanna Jansen
    november 19, 2019 at 12:16

    Mooi! En wat goed dat je daar met twee aparte lijstjes voor bent gaan werken, het moetenlijstje en het willenlijstje.

    • Reply
      Suzanne Elisa
      november 19, 2019 at 15:15

      Zeker een aanrader als je net als ik een hele grote to-do lijst hebt!

  • Reply
    Claire
    november 20, 2019 at 14:20

    Ohh heel herkenbaar! Ik maak ook geen to do lijstjes meer, maar meer: ‘Wat wil ik vandaag doen?’ lijstjes. Dan voelt het toch minder vervelend als niet alles lukt. Zo stom dat we soms zoveel druk op onszelf leggen.

    • Reply
      Suzanne Elisa
      november 28, 2019 at 11:31

      Wat handig dat je zo’n lijstje maakt! Heel vervelend inderdaad die druk!

    Leave a Reply