Hoe ik sporten leuk ben gaan vinden

Wie had dat ooit gedacht, dat ik hier een blogposts over zou gaan schrijven?! Ik ben nooit een fanatieke sporter geweest. Ik ben qua sporten liever lui dan moe! Ik heb tot mijn 12e eigenlijk altijd gesport. Ik ben bij dansen geweest, waarbij ik iedere week danste en zelfs ooit moesten optreden en toen ik daar onderuit ging, ging ik naar het korfballen, waarbij ik iedere week trainde en iedere zaterdag een wedstrijd moest korfballen, daarna is het een beetje stil gevallen en nu sport ik weer en ik vind het super leuk! 

Ik ben nooit een fanatieke sporter geweest, zoals ik al zei. Ik heb tot mijn 12e gesport en daar is het toen altijd bij gebleven. Ik heb het daarna nog wel eens geprobeerd, zo heb ik een paar weken op badminton gezeten, heb ik een proeflesje in een sportschool gedaan en ook dat was niets.

Bewegen opzich is niet zo’n probleem. Ik heb altijd gefietst (vier jaar op en neer naar de middelbare, vervolgens twee dagen naar stage en het jaar daarop drie dagen naar stage). En daarnaast loop ik nu telkens naar school, wat 20 minuten is en dat heen en terug naar het station. Allereerst wou ik dit op de fiets doen, maar die is gestolen en nu merk ik dat ik het lopen toch wel een stuk fijner vind om te doen!

Afgelopen januari ben ik weer begonnen met sporten en ik vind het nu echt super leuk. Ik vertelde in deze post al uitgebreid wat ik voor sport doe, ik sport namelijk in een warmtecabine. Ik had hier zelf nog nooit van gehoord, heb een proefles genomen en ik was om! Ik heb besloten om dit samen met mijn moeder allereerst te proberen en als het goed beviel, gingen we aan de slag. En dit is dan ook een tip voor mij, hou je niet zo van sporten en vind je het moeilijk om je eraan te houden, doe het dan met iemand samen! Dit zorgt er al voor dat je het zoveel leuker vind, je hoeft niet alleen en je wordt door elkaar gemotiveerd. Dit hebben we toen heel mooi afgesproken samen, maar uiteindelijk gaan we elke keer apart, want hebben we allebei andere tijden die beter uitkomen in onze agenda.

Daarnaast is het belangrijk om een sport te vinden die bij jou past. Ik merk dat ik iets leuk moet vinden, muziek op moet hebben, maar niet het idee heb dat ik moet concurreren. Ik heb heel lang gezocht naar die sport en heb van alles geprobeerd en bekeken en uiteindelijk denk ik dat dit de ideale sport is voor mij. Ik krijg hierbij een schema wat bij mij past, want sommige oefeningen kan ik bijvoorbeeld niet of zijn niet goed voor mijn lichaam (polsjes die kraken bij het oppakken van de gewichten 😉 en ook dat is ideaal.

Daarnaast is ook het inplannen van de dagen dat je gaat sporten heel belangrijk. Hierbij kun je voor jezelf vaste dagen bedenken, zelf ga ik altijd op de maandagavond en woensdagavond sporten. Heb ik een keer overdag vrij, dan vind ik het fijner om overdag te gaan en dan heb ik een avond extra vrij voor mezelf. Plan dit trouwens ook in voor jezelf in je agenda. Ik sport op afspraak, want de cabine moet voor mij vrij zijn, maar kun je gewoon op een tijdstip dat het jou uitkomt gaan, ga je het uitstellen. Plan gewoon een tijdstip in je agenda en ga dan sporten, zeker als je het moeilijk vind om te gaan.

Ook belangrijk om het even een tijdje te proberen, vind je het de eerste keer niets, dan kan dit ook nog na een tijdje komen. Luister hierin goed naar jezelf en doe geen dingen die totaal niet bij je passen, maar uitproberen is altijd goed om eens te doen. Daarnaast kunnen leuke sportkleren je toch ook nog iets motiveren, dit kleine stukje, het leuk er uitzien als je gaat sporten, motiveert ons als vrouwen ook!

Sport jij graag?

No Comments

Leave a Reply

Jouw laatst verschenen blogpost