Bewust omgaan met gedachtes | ABC Methode

Onze gedachten en ons handelen gaan vaak met elkaar samen. Beide worden door elkaar beïnvloedt en het kan soms lastig zijn om die gedachten stop te zetten. Er is een bepaalde methode waarmee je bewust kunt worden van deze gedachten en waardoor je wellicht beter gaat presteren, doordat je de negatieve stop (probeert) te zetten. Vandaag alles over de ABC Methode om bewust te zijn van je gedachten. 

De ABC methode is bedacht door Albert Ellis en is afkomstig van de cognitieve gedragstherapie RET. Het doel van RET (Rationeel Emotieve Therapie) is om ongewenst gedrag, denken of voelen om te buigen naar gewenst of effectief gedrag, denken of voelen. Je buigt je gedachten en gevoelens van negatief om naar positief, zodat je gedrag ook in positieve zin veranderd.

Waar staat de ABC Methode voor?

De ABC methode staat voor het herzien van de situatie door middel van gedachten, gevoelens en gedrag en deze om buigen tot een positievere situatie. ABC staat voor het volgende:

• A = Activating events: situatie/aanleiding
• B = Beliefs: gedachten/overtuigingen
• C = Concequences: gedrag en emoties

Hoe pak je het dan aan?

De ABC methode bestaat uit een aantal stappen die je gaat doorlopen. Dit kun ej doen door op te schrijven, om goed te kunnen reflecteren, maar natuurlijk ook door er even over na te denken en bij stil te staan. Allereerst begin je bij A en ga je kijken naar wat de situatie was. Hierbij ga je dus kijken naar een situatie waarbij je achteraf gezien niet tevreden over wat of wat je achteraf als vervelend heb ervaart. Hierbij ga je feitelijk vertellen; dus wat was de situatie, wie waren erbij, maar nog niet hoe jij je voelde.

Daarna gewoon we door naar C en gaan we kijken naar het gedrag en de gevoelens die je tijdens die situatie had. Was je boos, verdrietig, teleurgesteld en welk gedrag liet je zien. Hierbij laten we de gedachten nog even achterwegen, want die komen pas na deze stap aan bod. Bij B gaan we namelijk de gedachten op een rijtje zetten en welke gedachten hebben dus geleid tot het gedrag waar je niet tevreden over bent geweest. Grote kans dat je hebt gedacht: “Ik kan het niet!”, waardoor je anders bent gaan handelen. Dit zijn de ineffectieve gedachten, gedachten die hebben geleid tot gedrag wat je eigenlijk niet had willen vertonen. Ga voor jezelf deze gedachten na.

Daarna gaan we proberen deze gedachten, gevoelens en uiteindelijk gedrag om te buigen. Welk gedrag had je liever laten zien waardoor je achteraf wel tevreden zou zijn geweest. Hierbij moet je natuurlijk wel realistisch nadenken, is dit gedrag haalbaar? Ga vervolgens kritische vragen stellen aan jezelf of ga in gesprek met iemand erover. Kloppen je gedachten namelijk? Helpen deze ineffectieve gedachten om je doel te behalen?

Vervolgens ga je opzoek naar effectieve gedachten. Welk gedachten kunnen helpende gedachten zijn om het doel te behalen? Bijvoorbeeld: “Ik kan het, toen kon ik het ook, dus waarom nu niet?” Tot slot kun je het even voor jezelf opschrijven of herhalen, namelijk hoe zou de gewenste situatie zijn geweest. Herhaal voor jezelf de situatie, de gewenste gevoelens, gedachten en wat hierdoor je gedrag is.

Op deze manier ben je bewust bezig met welke gedachten jouw gedrag beïnvloeden en kun je het ook ombuigen tot positieve gedachten, waardoor het gewenste gedrag wordt vertoond. Want iedereen kent wel de situatie dat hij/zij vooraf denkt dat hij/zij die toets niet gaat halen en vervolgens ook op een andere manier gaat leren, waardoor je inderdaad minder gaat presteren. Op deze manier ben je je daar een stuk bewuster van!

Ben jij bekend met de ABC Methode?

No Comments

Leave a Reply

Jouw laatst verschenen blogpost