Je goede voornemens dit jaar wel halen? Dat doe je zo

Afvallen, meer sporten, minder online, meer rust in ons hoofd, allemaal goede voornemens waar jij er wellicht ook wel een van hebt. Zelf heb ik elk jaar ook wel een paar doelen waar ik aan wil werken, maar zo abrupt lukt het me niet. Ik heb te weinig motivatie, het is toch niet concreet wat ik wil, noem maar op. Het lukt me echter wel ergens midden in het jaar, maar om het jaar goed te beginnen… Ik geef je tips hoe je dit jaar wel je goede voornemens kan behalen!

Ga opzoek naar motivatie

Al jaren is voor velen het doel om (meer) te gaan sporten, het komt er alleen niet van of je bent het al na een maand beu. Vaak gaat het hier bij de motivatie al mis. Als je wilt gaan sporten, moet je dit ook echt willen en niet omdat je het ideaalbeeld wil nakomen of dat je het doet voor iemand anders. Je moet het voor jezelf doen, deze motivatie moet er in ieder geval zijn en dan pas kun je verder en zal het ook eerder lukken.

Maak een plan

Het is belangrijk dat je vooraf even gaat zitten en gaat kijken naar je doelen. Ik kijk zelf elke week welke doelen ik wil behalen voor die week in mijn planning, dit zijn taken voor school of in huis die ik af wil hebben, maar hetzelfde kun je doen voor je goede voornemens. Welke voornemens heb je, zijn deze realistisch en hoe is het plan om deze goed aan te pakken?

Bijvoorbeeld het goede voornemen om af te gaan vallen, dit doel kan samenhangen met sporten en met het creëren van een gezonde levensstijl. Het overkoepelende doel is afvallen, hierbij ga je kijken welk aantal kilo’s realistisch is om af te vallen. Daarnaast ga je kijken naar het sporten en de gezonde levensstijl. Hoe wil je deze twee aanpakken? Werk dit voor jezelf uit en hou het realistisch! Ga geen doelen maken, die je toch niet na komt!

Plan je voornemens in

Uit onderzoek, gepubliceerd in het tijdschrift Health Psychology, is gebleken dat je jouw goede voornemens eerder behaald als je een plan hebt en hier specifiek data aan koppelt. Kijk voor de komende maand januari dus al wanneer je tijd hebt om te sporten en reserveer die tijd al in je agenda. Zo staat het vast, zo ga je die tijd ook niet anders benutten en heb je eerder de kans om ook daadwerkelijk te gaan sporten of tijd te besteden aan jouw (andere) voornemen.

Overigens werkt het ook om een ritme in je voornemen te krijgen. Wil je twee keer in de week gaan sporten om af te vallen, ga dan eens kijken op welke twee momenten je eigenlijk elke week niets hebt en maak hier je vaste moment voor het sporten van.

Ga jij het dit jaar ook proberen om je goede voornemens wél te behalen en wat zijn jouw goede voornemens dan?

No Comments

Leave a Reply

Jouw laatst verschenen blogpost